Aanbod op maat
Als trainer/coach vind ik het belangrijk dat mensen bij mij het vertrouwen voelen te mogen leren, ontwikkelen en experimenteren met nieuw/ander gewenst gedrag binnen de organisatie. In deze huidige tijd, waarin verandering de enige constante is, wordt er veel van mensen gevraagd op het gebied van resultaten, processen en gedrag. Het aanpassen van ons gedrag kost veel energie, zodat we vaak liever kiezen voor het vertrouwde. Ik merk dat de intenties om te veranderen vaak wel goed zijn, maar dit vertalen naar daadwerkelijke actie blijkt in de praktijk erg lastig. We zijn allemaal een product van onze ouders, onze opvoeding, dingen die we meemaken, studie en werk waardoor we behoorlijk geconditioneerd zijn in ons doen en laten. Samen opzoek gaan naar deze patronen en ze leren beïnvloeden en doorbreken zodat mensen zich ontwikkelen en doelstellingen gerealiseerd worden is mijn uitdaging binnen organisaties.
Hierin zijn voor mij vertrouwen, veiligheid en humor de randvoorwaarden om dat gezamenlijke doel te bereiken. Ik werk hierin met 3 stappen: herkennen, erkennen en verkennen m.b.t. gedrag. HBDI en BCL gebruik ik hierin als kapstok om het zelfinzicht en inzicht in elkaars gedrag te vergroten, zodat men leert om elkaars en eigen talent te benutten.
Samen met de klant ontwikkel ik maatwerktrajecten die bijdragen aan de ontwikkeling van mensen binnen de organisatie, zodat doelstellingen makkelijker gerealiseerd kunnen worden.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde en de trainings- en coachbehoefte verschilt dan ook enorm. Daarom bied ik alleen trainingen en coaching op maat aan, die aansluiten op de leerbehoefte van de deelnemer. Onderstaand vind je voorbeelden van onderdelen die in mijn trainingen terug kunnen komen.
Misschien herken je een van deze situaties wel:
Als leidinggevende… Vanuit de organisatie komt de wens om steeds meer, sneller en beter te leveren aan je (interne) klanten. Alles wordt meetbaar en inzichtelijk gemaakt en dat betekent voor jou en je team toch een verandering van werkwijze en wellicht ook mindset bij jou en je teamleden. Je vraagt je af hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, omdat de werkdruk voor jou en je mensen nu al zo hoog is. De waan van de dag regeert en iedereen doet zijn/haar stinkende best om het werk af te krijgen. Zelf wil je uiteraard graag mee in deze veranderingen en je ziet ook echt wel het nut hiervan in, maar je ervaart verschillende reacties bij je medewerkers. Er schieten er een paar in de weerstand (“Dat hebben we een paar jaar geleden ook al een keer geprobeerd en dat werkte toen ook niet”), het ziekteverzuim neemt toe, er wordt over elkaar gepraat ipv met elkaar (wandelgangenpraat) en je vraagt je af hoe je toch mee kunt in de verwachtingen van de organisatie, zonder dat dat ten koste gaat van jezelf en je collega’s. Ofwel, hoe leer je je eigen talent te ontwikkelen, elkaars talent te zien, te waarderen en te gebruiken zodat je als team groeit en kunt voldoen aan de huidige en toekomstige verwachtingen binnen de organisatie.
Dit zijn slechts 3 voorbeelden van situaties die ik tegenkom binnen de grote organisaties. Organisaties waar ik een kijkje in de keuken mag nemen. Waar het mijn uitdaging is om mensen zodanig te verbinden. Mensen met elkaar te laten praten en in beweging te laten komen. Zodat de resultaten naar het gewenste niveau toegaan en deze resultaten zelfs wordt overtroffen.
Hoe kan een traject er dan concreet uitzien?
Een voorbeeld van een grote afdeling binnen en bank. Deze aanpak kan per bedrijf of afdeling verschillend zijn.
Ik ga eerst met het MT van de afdeling in gesprek over de huidige en gewenste situatie. Om het beeld te staven en goed inzicht te krijgen houd ik intakes onder medewerkers van afdelingen. Op basis hiervan organiseren we een gezamenlijke kick-off waarin wordt besproken: wat gaan we doen in dit traject (verwachtingen managen), waarom doen we dit (nut voor organisatie, afdeling, MT, medewerkers), hoe gaan we dit met elkaar aanpakken en wie heeft hierin welke rol.
Vervolgens zetten we HBDI top down in om het zelfinzicht te vergroten en om vooral elkaars talent in te zetten gekoppeld aan de doelstellingen.
Het effect in de praktijk is dat het MT haar plannen concreet maakt voor hun mensen, de medewerkers mee gaat nemen in de denkstappen en vervolgens de voortgang goed gaan monitoren. Ze gaan leren om hun mensen te geven wat ze nodig hebben i.p.v. steeds vanuit hun eigen denkvoorkeur te acteren en te roepen dat de deur altijd openstaat wanneer men hulp nodig heeft. Het effect binnen het team zal zijn dat men elkaar veel meer opzoekt, elkaar om hulp vraagt en men elkaar durft aan te spreken op houding en gedrag naast inhoud en proces. Door bepaalde functionele overlegstructuren in te plannen gaat het de afdeling veel beter lukken veel beter om uit de waan van de dag te blijven en bezig te zijn met wat echt belangrijk is i.p.v. steeds brandjes blussen en achter de feiten aan te lopen. Je merkt vaak dat men de neiging heeft om steeds voor alles oplossingen te zoeken, zonder op zoek te gaan naar de kern van het probleem en dat aan te pakken. Nu gaan de mensen veel meer het vertrouwen voelen en de ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen. De MT-leden zijn veel beter in staat om verwachtingen te managen en de voortgang te monitoren bij en met de teams.
Met zowel de MT leden als de medewerkers bespreek ik de HBDI-profielen, houd ik HBDI-teamsessies (waarin de profielen worden gedeeld) en wordt het HBDI Teamprofiel besproken. Ook worden de acties voor de komende maanden omschreven. Daarnaast zijn er om de 6 weken korte bijeenkomsten om de voortgang te monitoren en worden 1 of meerdere managers 1 op 1 gecoacht op een specifiek ontwikkelpunt. De interventies zijn verschillend en helemaal gericht op wat het team nodig heeft. Bij het ene team begeleid ik 1 keer in de 2 maanden een intervisie sessie en bij een ander team kan ik een feedback sessie houden om het onderlinge vertrouwen naar een hoger niveau te krijgen en om te leren hoe het is om elkaar aan te spreken op houding en gedrag.
Bij het MT ben ik eens per maand aanwezig bij hun vergadering om feedback te geven op hun ontwikkelpunten. Daarnaast begeleid ik hen in het MT met een leiderschapsmodule. Deze module leert hen om op basis van een goede diagnose de medewerker te geven wat hij/zij nodig heeft.
Het is dus echt maatwerk in samenspraak met de opdrachtgever.