HBDI (Herrmann Brain Dominance Instrument ®)
De Sleutel tot Succes – het zit écht in je Hoofd.
Whole Brain Thinking® helpt je om het totale potentieel van je denkvermogen te gebruiken en niet alleen die delen, waar jij je het meest comfortabel bij voelt. Het leren gebruiken van je totale denkvermogen versterkt het inzicht in je persoonlijkheid, je gevoel van eigenwaarde, je persoonlijke effectiviteit en je loopbaansucces.
Het Whole Brain Model is een metafoor van de hersenen, een beeltenis van de dominante denkprocessen in de hersenen zoals we die allemaal gebruiken. Het is ontwikkeld door Ned Herrmann en toont een profiel, een afdruk van jouw denkvoorkeuren en hoe deze denkvoorkeuren veranderen onder stress.
Als erkend HBDI®-specialist kan ik jouw profiel vergelijken met tienduizenden gelijkaardige profielen wereldwijd. Zo weet je precies hoe jij in elkaar zit, welk je meest geschikte beroepsprofiel is en waar je uitdagingen en sterktes liggen.
- Het toepassen van het HBDI-profiel biedt kansen in de volgende gebieden:
- Het verbeteren van de communicatie tussen cursist en werkgever. Door aansprekende communicatie die valt binnen het profiel van de cursist is er minder ruimte voor misverstanden.
- Het ondersteunen van leiderschapsontwikkeling.
- Het faciliteren van een brede bedrijfsvoering door gebruik te maken van alle profielen van HBDI binnen projectgroepen.
- Het organiseren van creativiteit door inzicht te geven in de talenten van de cursist.
- Het bepalen van de coaching behoefte van de cursist.
Het onderstaande filmpje geeft de essentie van het HBDI-profiel goed weer:
BCL – 6 breinprincipes
Alle 6 in je ….? 6 Breinprincipes bij de opzet van mijn leer- en verandertrajecten.
Leren vanuit het brein bezien is het vormen van nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen. Dat geldt zowel voor het leren van kennis, het verbeteren van vaardigheden als voor het vormen van attitudes. Hoe kan ik als begeleider er voor zorgen dat dit zo optimaal mogelijk ontstaat? Of ik nou leiderschapstrajecten, verandertrajecten of coachings opzet of begeleid… De 6 breinprincipes van BCL geven een praktische benadering om dit voor elkaar te krijgen:
- Emotie – maak ’t spannend, uitdagend en wees een dopamine dealer
- Creatie – zet actief aan de slag, laat dieper nadenken
- Zintuiglijk Rijk – zet zoveel mogelijk zintuigen in en laat bewegen
- Focus – maak ’t aandachtig, nuttig, voorstelbaar en realistisch
- Herhaal – herhalen, oefenen, spreiden en inslijpen
- Voortbouwen – activeer voorkennis, helpende associaties en reflecteer
De 6 breinprincipes geven je een onderbouwing voor de opzet en vormgeving van trajecten. Daarnaast, en misschien wel het belangrijkste, geven de 6 breinprincipes (net asl HBDI) een gemeenschappelijke ‘breintaal’ en referentiekader om samen met anderen -ideologievrij- ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Een heel concreet voorbeeld van breinkennis dat erg aanspreekt bij mijn klanten is het gegeven dat het brein lui is. :-)
Het brein houdt niet van veranderen en dat merk je heel goed wanneer je bv in een nieuwe leeromgeving komt. Een nieuwe baan, het halen van je E rijbewijs, leren skien, afvallen, meer sporten, enz… ook al wil je het heel graag, toch vallen we weer snel terug in oude vertrouwde patronen. De intentie is vaak goed, maar het daardwerkelijke gedrag laat te wensen over… uit onderzoek is gebleken dat het aanleggen van nieuwe neurale netwerken (conditioneren) heel veel extra zuurstof kost. Dus als het brein mag kiezen tussen het vertrouwde pad of een nieuw pad aanmaken is de keuze voor het brein niet zo moeilijk. Vandaar ook dat we elkaar vaak nodig hebben om veranderingen succesvol en blijvend door te voeren. deze kennis laat alleen al zien hoe belangrijk herhalen is wanneer we in een leertraject zitten….